Ohran, vehnän, viinin ja öljyn ensihedelmien juhlat

Jotta tämä teksti avautuisi, kannattaa ensin lukea alta artikkeli ’Keskellä yötä kuului huuto: Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!’

Jeesuksen sana ”missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat” (Matt. 24:28) voisi selittyä siten, että juutalaisten suurin osa, joka on jo kääntynyt uskomaan Jeesukseen, on jo ylösotettu Harmageddonin aikaan, kun sotapäälliköt kokoontuvat Israelin alueelle taistelemaan. Silloin siellä olisi enää ”raato” jäljellä. (Tämä voisi ajoittua elo-syyskuuhun 2027.)

Joelin kirja voisi kuvata näiden viimeisten kärsimystä vihan maljojen aikana, mutta toivoakin heillä on, koska vieläkin on mahdollista kääntyä (Joel 2:12-17). Se, että vehnä ja ohra on tässä vaiheessa menetetty (Joel 1:11), voisi tarkoittaa sitä, että nämä ylösotot ovat jo tapahtuneet. Myös öljy on ehtynyt ja viini kuivunut (Joel 1:10), siinä missä Ilmestyskirjan kolmannen sinetin mustan hevosen aikaan ohra ja vehnä punnittiin, mutta öljyyn ja viiniin ei saanut vielä koskea tai niitä turmella (Ilm. 6:5-6). Jos viini on kuivunut, ehkä rypäleetkin on jo poljettu. Jos öljy on ehtynyt, vihan ajan marttyyrit ovat ehkä jo lähes kaikki kuolleet.

Öljy ilmeisesti kuvaa Pyhää Henkeä ja (käymätön?) viini siunausta, mutta toisaalta sen väärinkäyttö (käynyt viini?) kirousta ja maallista menoa. Jeesuskin sanoo olevansa tosi viinipuu (Joh. 15:1) ja ehtoollisessa viinillä kuvataan Hänen vertaan (Matt. 26:27-29), joka on ihmiselle suurin mahdollinen siunaus. Toisaalta viinistä juopumisesta varoitellaan monessa kohtaa Raamatussa. Juopuminen on viinin väärinkäyttöä ja maallisuutta.

Kuolleenmeren kääröjen mukaan juutalaisilla on omerin laskun lisäksi kaksi muutakin 49 päivän eli 7 viikon laskua, tosin nämä perinteet ovat aikojen saatossa jääneet pois käytöstä. Omeria lasketaan 7 viikkoa ohran ensihedelmien juhlasta shavuotiin eli vehnän ensihedelmien juhlaan. Tästä seitsemän viikon kuluttua pitäisi olla viinin ensihedelmien juhla, jolloin temppelissä uhrattiin uutta viiniä. Viinin ensihedelmistä seitsemän viikon kuluttua on (oliivi)öljyn ensihedelmien juhla, jolloin temppelissä uhrattiin öljyn ensihedelmät. On vielä neljäskin seitsemän viikon laskenta, ja se on meille kristityille tuttu paastonaika ennen pääsiäistä.

Näyttäisi siis siltä, että ensin me kristityt laskisimme vuonna 2020 seitsemän viikkoa laskiaisesta pääsiäiseen, jolloin on ensimmäinen mahdollinen ylösottopäivämme. Sitten juutalaiset laskisivat vuonna 2027 seitsemän viikkoa ohran ensihedelmien juhlasta vehnän ensihedelmien juhlaan (shavuotiin/helluntaihin), joka on heidän ensimmäinen mahdollinen ylösottopäivänsä, tosin heille on Danielin kirjassa annettu erikseen 1290/1335 päivää laskettavaksi.

Sen jälkeen viininkorjuuseen kuuluvat ihmiset, ilmeisesti suurimmaksi osaksi ei-uskovat, laskisivat vuonna 2027 seitsemän viikkoa vehnän ensihedelmien juhlasta/shavuotista/helluntaista viinin ensihedelmien juhlaan heinäkuulle 2027, joka olisi heidän ensimmäinen mahdollinen ylösottopäivänsä, paitsi ettei heitä (ainakaan suurinta osaa) ylösoteta, vaan poljetaan vihan viinikuurnassa.

Tu B’Av heinä-elokuussa olisi mahdollinen Karitsan häiden ajankohta. Tämä on todennäköinen Ruutin ja Boasin avioitumispäivä vehnänkorjuun loputtua. Ruut ja Boas tapasivat ohrankorjuussa. (Huomaa yhteys pakanaseurakunnan ylösottoon ohrankorjuun aikana.) Koska Ruut oli syntyperältään pakana, heidän piti odottaa 3 kuukautta ennen naimisiin menoa, että varmistuisi, ettei Ruut ollut raskaana. Ohrankorjuun alusta vehnänkorjuun loppuun on n. 3 kuukautta. Lisäksi Tu B’Av on juhlapäivä, jona perinteen mukaan Jerusalemin tyttäret (neitsyet) tanssivat valkeisiin puettuina viinitarhoissa ja löytävät ennalta määrätyn sielunkumppanin. Juutalaiset katsovat päivän viittaavan Messiaan häihin, se on rakkauden ja ilon päivä. Tu B’Av on myös päivä, jolloin israelilaiset huomasivat erämaavaelluksellaan, että koko se sukupolvi oli kadonnut, jonka ei sallittu päästä luvattuun maahan, joten sen jälkeen tie luvattuun maahan oli heille avoin. Lisäksi Ilmestyskirjassa Karitsan häiden aika on kuvattu Babylonin tuhon jälkeen mutta ennen Jeesuksen näkyvää paluuta (Ilm. 19:7-8).

Sitten vielä öljyyn kuuluvat ihmiset laskisivat seitsemän viikkoa viinin ensihedelmien juhlasta öljyn ensihedelmien juhlaan elokuulle 2027, joka olisi heidän ensimmäinen mahdollinen ylösottopäivänsä. Tästä parin viikon kuluttua on rosh hashanah/yom teruah, viimeinen pasuuna, joka ehkä voisi liittyä heidän ylösottoonsa samoin kuin Jeesuksen näkyvään tuloon.

Joel 1:5 kehottaa juopuneita eli maallisten asioiden juovuttamia ihmisiä heräämään ja itkemään ja valittamaan rypälemehun (käymätön viini) tähden, sillä se on otettu pois, viinin ensihedelmät olisi siis jo korjattu ja oltaisiin ilmeisesti elokuussa 2027. Joel 1 jakeesta 6 eteenpäin kertoo Israeliin hyökätyn ja sitä hävitetyn. Vehnä ja ohra on menetetty. Jakeessa 10 viinistä on tullut kato ja öljy on kuivunut, joten silloin viinikuurnaa on todennäköisesti jo poljettu ja öljyyn kuuluvia vihan ajan marttyyreita ei ole enää montaa elossa. Myös viikunapuu (Israelin valtio), granaattipuu, palmu ja omenapuu sekä kaikki kedon puut ovat kuivettuneet. Puut kuvaavat valtioita, toisaalta niillä voi olla merkityksensä eri ihmisryhminä, jotka on (osin) poistettu maan päältä. Herran päivä on lähellä (jae 15).

Joel 2. luku kuvaa Herran päivän läheisyyttä, mutta vieläkin on jäljellä olevien ihmisten mahdollista kääntyä (Joel 2:12). Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu (Joel 2:32)!