Israelin viikunasato profeettojen mukaan

Jotta tämä teksti avautuisi, kannattaa ensin lukea alta artikkeli ’Keskellä yötä kuului huuto: Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!’

Viikunapuu kuvaa Israelin valtiota, maallista Israelia. Öljypuu/oliivipuu taas kuvaa hengellistä Israelia, johon me pakanakristitytkin olemme oksastetut (Room. 11:17-24). (Oliivi)öljy on Pyhän Hengen vertauskuva.

Viikunapuu tuottaa varhaisviikunoita jotka maistuvat parhailta, varsinaisen sadon ja vielä myöhäisviikunoita. Varhaisviikunat ovat voineet olla jo apostolit ja alkuseurakunta, mutta jos ajatellaan lopun aikojen maallista Israelia viikunapuuna, varhaisviikunasadon korjuu olisi vielä edessä.

Jesaja 28 ennustaa Efraimin juopuneiden (maallisten ihmisten) tuhoa. Sen mukaan Efraimin kruunun ja kaupungin käy kuin varhaisviikunan, joka tuskin ehtii kädessä käväistä kun on jo kadonnut suuhun. Varhaisviikunat (eli maallisen Israelin ensimmäinen, parhaan makuinen sato) kypsyvät alkukesästä viitaten shavuotiin/helluntaihin. Tämä olisi juutalaisten ylösottopäivä, johon mennessä siis maallisestakin Israelista ehtisi jo kypsyä ensimmäinen sato, varhaisviikunat. Tässä yhteydessä ilmeisesti voisi Jesajan ennustus Efraimille toteutua. Tuolloin ahdistuksen ajan lopussa viimeinen vuosiviikko loppuisi, Jeesukseen uskovat juutalaiset otettaisiin ylös ja alkaisi vihan aika.

Varsinainen viikunasato eli maallisen Israelin pääsato ehkä sitten korjattaisiin hedelmäsadon korjuussa syksyllä, joka olisi vihan aikaa.

(Jesaja 28:11 vieras kieli voisi selittyä sillä, että muut kuin juutalaiset ovat ensin tajunneet heitä koskevia asioita Raamatusta ja selittävät niitä heille. Jakeen 13 ansaan tarttuminen voisi kuvata ylösotosta pois jäämistä, ahdistuksen/vihan ajan ansaan jäämistä. Jakeen 15 liitto kuoleman kanssa olisi liitto antikristuksen kanssa. Jakeessa 19 kerrotaan juutalaisten vapisevan kauhusta, kun tajuavat, mitä sanoma merkitsee. Jakeessa 22 todetaan, että Jumala on valmis hävittämään kaiken maan, joten lopun ajoista on kysymys. Jakeet 23-29 taas kertovat, että viljeltyjä lajeja on monia. Melkein koko Jesajan kirjan voidaan ajatella kuvaavan lopun ajan tapahtumia juutalaisten näkökulmasta.)

Miika 7:1 voisi kuvata aikaa hedelmänkorjuun jälkeen (vuoden 92 käännös). Silloinkin voi vielä pelastua (Miika 7:7). Tässä voisi olla kyse myöhäisviikunoista, maallisen Israelin jälkisadosta, joka kypsyy vasta viikunapuun lehtien pudottua eli Israelin valtion hävityksen myötä. Miika 7:9 kertoo, että tuolloin ollaan vihan ajassa, kunnes koittaa suuri sovituspäivä, jossa ”hän ratkaisee asiani ja armahtaa minut”. Jakeet 18-20 kertovat ilmeisesti suuresta sovituspäivästä.