(Päivitys vuodelle 2020 käynnissä)
Jotta tämä teksti avautuisi, kannattaa ensin lukea alta artikkeli ’Keskellä yötä kuului huuto: Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!’
Shavuotin (kristityille helluntai) aikaan juutalaiset lukevat Ruutin kirjaa, jossa heille kerrotaan, että morsian (Ruut) on syntyperältään pakana (Ruut 1:4). Uskoisin kuitenkin, että morsiameen kuuluu myös juutalaisia.
Uusi kuu kuvaa juutalaisuudessa hunnutettua morsianta. Lisäksi Laulujen laulu sanoo morsiamen olevan kaunis kuin kuu (Laul. 6:10).
Myös Laulujen laulun kevät (Laul. 2:11-13) sopisi sekä pakanakristittyjen että juutalaisten ylösoton vuodenaikaan.
Morsianta kuvataan myös vehnänä, Laul. 7:3 käännös englanninkielisestä NKJV raamatusta: ”Sinun uumasi on kuin vehnälyhde, liljoilla sidottu.” Tämän perusteella morsiamen ei pitäisi koostua pelkistä pakanakristityistä, jos ajatellaan vehnän kuvaavan juutalaisia.
Morsian (joka voisi tässä olla juutalainen osa morsiamesta) myös kysyy sulhaselta, minne tämä vie lampaansa (pakanakristityt?) keskipäivän levolle (Laul. 1:7). Keskipäivä on sama kuin kuudes hetki, joka voisi olla pakanakristittyjen ylösoton hetki. Jakeessa 8 morsianta kehotetaan seuraamaan lampaiden jälkiä, mikä voisi tarkoittaa, että juutalaisen morsiamen tulisi seurata pakanalampaiden jälkiä eli uskoa Jeesukseen.
Lisäksi morsiameen liitetään muitakin vuorokaudenaikoja: morsian kaipaa sulhastaan yöllä, lähtee etsimään ja löytää (Laul. 3:1-4), voisiko tämä olla uskoon tulo tai hengellinen herääminen, hengellisen etsinnän tulos? Yöllä morsian myös luulee sulhasen tulevan, mutta on väärässä eikä löydä häntä vaikka lähtee etsimään (Laul. 5:2-8). Luulisin, että tämä kuvaa uskovia, jotka luulevat Jeesuksen tulevan aiemmin kuin Hän todellisuudessa tulee.
Morsian myös loistaa kuin aamurusko, v. 38 käännöksen mukaan ylenee kuin aamunkoi (Laul. 6:10). Tämä voisi viitata juutalaisten aamunkoiton ylösottoon/ylösnousemukseen. Morsian on myös sädehtivä kuin päivänpaiste, joka voisi viitata pakanakristittyjen ylösottoon päivän kuudennella hetkellä. Lisäksi morsian on pelottava kuin sotajoukon viirit, mikä voisi viitata Jeesuksen näkyvään paluuseen yhdessä kaikkien pyhien kanssa (1. Tess. 3:13). Morsian tanssii kahden joukon keskellä (Laul. 7:1), yksi tulkinta näistä joukoista voisi olla pakanakristityt ja juutalaiset, toinen vanhan liiton ja uuden liiton pyhät.