Keskellä yötä kuului huuto: ’Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!’

 

(Päivitys vuodelle 2020 käynnissä)

Ajan merkit näyttäisivät siltä, että lopun aikojen suuret tapahtumat ovat jo lähempänä kuin aivan ovella.

Viikunapuun merkin mukaan se sukupolvi, joka näkee viikunapuun lehteen puhkeamisen, näkee myös kaikki lopun aikojen tapahtumat aina Jeesuksen paluuseen asti (Matt. 24:32-34).

Viikunapuu on Israelin valtion eli maallisen Israelin vertauskuva, ja sen lehteen puhkeaminen viittaa Israelin valtion uudelleen perustamiseen. Tämä tapahtui vuonna 1948. Jeesuksen mukaan ”tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat”.

Tämä tarkoittaa sitä, että lopun aikojen tapahtumat tapahtuvat kaikki yhden sukupolven eliniän aikana. Se sukupolvi, joka näkee ensimmäisen tapahtuman, ei katoa, ennen kuin viimeinenkin tapahtuma (Jeesuksen paluu) on tapahtunut. Yksi näistä tapahtumista on viikunapuun lehteen puhkeaminen eli Israelin valtion uudelleen perustaminen. Sen nähneen sukupolven pitäisi siis nähdä kaikki lopun aikojen tapahtumat aina Jeesuksen paluuseen asti.

Sukupolven pituus (ihmisen ikä) on Raamatun mukaan 70-80 vuotta (Psalmi 90:10) tai 120 vuotta (1.Moos. 6:3). Israel itsenäistyi 14.5.1948, joten viimeistään 120 vuoden päästä tästä, vuonna 2068, pitäisi Jeesuksen palata. Hän voi tulla aiemminkin, vuoteen 2028 mennessä, mikäli Psalmeissa annettu 80 vuoden aikataulu toteutuu.

120 vuoden ihmisikä tarkoittaa myös sitä, että ihmisen aika maan päällä kestää juutalaisten mukaan 120 riemuvuotta, eli 120 x 50 = 6000 vuotta. Sen jälkeen alkaa tuhatvuotinen valtakunta. Yhteensä tämä aikajänne käsittää siis 7000 vuotta. Ensimmäiset 2000 vuotta kuluivat Aadamista Aabrahamiin, toiset Aabrahamista Messiaaseen Jeesukseen ja kolmannet kuluvat Jeesuksen ensimmäisestä tulosta toiseen tulemiseen. Seurakunnassa on siis periaatteessa tiedetty koko ajan, että Jeesus palaa n. 2000 vuoden kuluttua ensimmäisestä tulemisestaan. Tämä aika on nyt käsillä, elämmehän vuotta 2019 jKr.

Tässä kirjoituksessa tarkastellaan lopun aikojen aikataulua sillä oletuksella, että Jeesus palaa Psalmien mukaan vuoteen 2028 mennessä. (Silloin tulee  myös täyteen 2000 vuotta siitä, kun Johannes Kastaja alkoi saarnata Messiaasta keisari Tiberiuksen 15. hallintovuotena eli vuonna 28 jKr. Voi olla, että Jeesuskin aloitti työnsä jo samana syksynä, tuolloin Hän täytti 30 vuotta.)

Monet kristityt ovat näinä aikoina jo useamman vuoden odottaneet Jeesuksen paluuta, nähtiinhän esim. verikuutetradi juutalaisten juhlien aikaan v.2014-2015 ja Ilm. 12:n suuri merkki taivaalla, nainen synnytystuskissaan, 23.9.2017. Verikuut osuivat pääsiäiseen ja lehtimajanjuhlaan, jotka ovat juutalaisen vuoden ensimmäinen ja viimeinen suuri juhla. Ilm. 12 merkki taas osui pasuunan soiton juhlaan, jota sanotaan myös herätyshuudon juhlaksi.

Tämän juhlan merkityksen Messias on jo täyttänyt osittain, kun Hänen syntymähetkensä osui pasuunan soiton juhlaan 11. syyskuuta vuonna 3 eKr. Jeesus syntyi tuolloin hieman auringonlaskun jälkeen, eli juuri kun pasuunan soiton juhla oli alkanut (TorahCalendar.com). Tuolloinkin nähtiin Ilm. 12 merkkiä vastaava tähtien, auringon ja kuun asema taivaalla.

Nyt, kun Jeesus on tulossa toista kertaa, olemme JO NÄHNEET tämän merkin vuonna 2017, kaksi vuotta sitten! Tuolloin täyttyi pasuunan soiton juhlan merkitys herätyshuudon juhlana meille pakanakristityille. Ylkä tulee, menkää Häntä vastaan! Ylkä on kuitenkin hieman viipynyt eikä ole heti merkin jälkeen tullut. Olemme ehtineet sytytellä lamppuja, sammumaankin on varmasti joku jo ehtinyt. Ilm. 12. luvun naisen synnytys on vaikea ja hieman siis viipyy, mutta hetki on aivan käsillä.

Juutalaisille on vielä tulossa oma herätyshuudon juhlan täyttymyksensä, kun temppeli häpäistään pasuunan soiton/herätyshuudon juhlan aikaan ja tästä alkaa suuri ahdistus (Matt. 24). Tästä kerrotaan tarkemmin myöhemmin tässä kirjoituksessa.

Pasuunan soiton juhlan viimeinen merkitys täyttyy, kun Jeesus palaa näkyvällä tavalla maan päälle. Yksi tämän juhlan nimityksistä on ”sitä päivää ja hetkeä ei kukaan tiedä”.

Juutalaiset odottavat myös Messiasta, tosin ensimmäistä kertaa tulevaksi. (Muslimitkin odottavat omaa messiastaan, Mahdia.) Kokonaiskuva Jeesuksen paluusta syntyy kuitenkin vasta, kun yhdistetään kristittyjen ja juutalaisten tiedot Messiaan tulosta. Meille kristityille on annettu Raamattu, jossa on juutalaisten kirjoitusten lisäksi Uusi Testamentti, mutta juutalaisille on myös annettu koko pelastushistoria, joka toistuu vuosittain heidän juhlakalenterissaan. Ei Jumala turhaan määrännyt tiettyjä juhlia juutalaisille, vaan ne kertovat pelastushistoriasta, jonka lopulta Messias tulee toteuttamaan.

Pelastushistorian tapahtumat kulkevat siis juutalaisten juhla-aikojen antaman esikuvan mukaan (Kol. 2:16-17). Jumala antoi nämä seitsemän juhla-aikaa kansalleen kuvaamaan pelastushistoriaa, jotta ihmiset ymmärtäisivät Hänen suunnitelmansa. Lisäksi tieto säilyy sukupolvelta toiselle, kun se on koodattuna juhlaperinteisiin. Lopun ajan tapahtumat todennäköisesti ajoittuvat juutalaisiin juhla-aikoihin, kuten jo menneetkin pelastushistorian tapahtumat ovat tehneet. Myös juutalaiset hääjuhlaperinteet sisältävät tärkeää tietoa, koska ne symboloivat morsiantaan hakemaan tulevaa Kristusta (ylösottoa/tempausta) ja Karitsan häitä.

Juutalaisten seitsemän suurta juhlaa ovat

1.)pääsiäinen

2.)happamattoman leivän juhla

3.)viljan ensihedelmien juhla (ohran ensihedelmät)

4.)viljan korjuujuhla (vehnän ensihedelmät)

5.)pasuunan soiton juhla

6.)suuri sovituspäivä

7.)lehtimajanjuhla (sadonkorjuun päätösjuhla syksyllä).

Neljä ensimmäistä ajoittuvat kevääseen ja kolme viimeistä syksyyn.

Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus sekä Pyhän Hengen vuodatus tapahtuivat kevään juhlien aikaan. Syksyn juhlien lopullinen täyttymys liittyy Jeesuksen paluuseen.

 

[Tarkalleen ottaen Jeesus kuoli juutalaisten juhlakalenterissa pääsiäislampaan teurastuspäivänä 14. Nisan-kuuta. 15. Nisan-kuuta alkaa viikon kestävä happamattoman leivän juhla. Jeesus nousi kuolleista tämän juhlan aikana, 17. Nisan-kuuta. Tämä päivä oli tuona vuonna myös pääsiäissapatti, lauantai, tästä myöhemmin lisää tässä kirjoituksessa.

16. Nisan-kuuta on viljan (ohran) ensihedelmien juhla. Jeesus nousi kuolleista seuraavana päivänä 17. Nisan-kuuta. Hän nousi kuolleista ensihedelmänä/esikoisena uuden liiton pyhistä, hänen jälkeensä tulee nousemaan jokainen vuorollaan (1. Kor. 15:20-23).

Eli lampaan teurastuspäivä on 14. Nisan-kuuta ja happamattoman leivän juhlan ensimmäinen päivä on 15. Nisan-kuuta. Tämä on aina sapatti riippumatta viikonpäivästä. Viljan ensihedelmien juhlan päivä on 16. Nisan-kuuta. Jeesuksen ylösnousemuspäivä on 17. Nisan-kuuta.

Viljan ensihedelmien juhlassa uhrattiin temppelissä ohran ensihedelmistä leivottu happamaton leipä, joka kuvaa Jeesusta/Kristuksen ruumista. Kristuksen ruumis taas kuvaa Kristuksen seurakuntaa (1. Kor. 12:27). Jeesuksen ruumis oli ensihedelmä/esikoinen ja seurakuntaruumis tulee olemaan ensimmäisenä korjattavaa ohraa Jumalan sadonkorjuussa. Ohra kypsyy viljalajikkeista ensimmäisenä ja niin ollen myös korjataan ensimmäisenä. Siitä leivotaan happamaton leipä.

Vehnä taas kypsyy hieman myöhemmin ja näin ollen vehnäsato myös korjataan hieman myöhemmin kuin ohra. Vehnästä leivotaan hapan leipä. Kristus ja seurakuntaruumis ovat happamattomia eli puhtaita synnistä, seurakuntaruumis Jeesuksen sovitustyön kautta. Vehnäsatoon kuuluvat sen sijaan ovat hapanta leipää.

Viljan korjuujuhlan päivänä (vehnän ensihedelmien juhla) taas vuodatettiin Pyhä Henki alkuseurakunnalle. Juutalaiset nimittävät tätä juhlapäivää shavuotiksi (ns. viikkojuhla) ja kristityt helluntaiksi.]

 

Kristinuskon tärkeät päivät ovat siis osuneet juutalaisiin juhlapyhiin, koska tarkoituksena on ollut, että Jeesus täyttää juutalaisten juhlapyhien merkityksen. Voisimme siis olettaa jatkossakin suurten kristillisten tapahtumien, kuten seurakunnan ylösoton ja Jeesuksen näkyvän paluun, ajoittuvan yhteen juutalaisen juhlakalenterin kanssa. Suurin osa juutalaisista ei välttämättä ole näistä asioista kovin hyvin perillä, koska ei pidä Jeesusta Messiaanaan. Kristityt eivät ilmeisesti myöskään tunne näitä asioita kovin hyvin, koska eivät tunne juutalaisia perinteitä. Meillä on kuitenkin sama Jumala.

 

Seuraava toistaiseksi toteutumaton pelastushistoriallinen tapahtuma on  pakanaseurakunnan ylösotto eli tempaus, jonka jälkeen alkaa juutalaisten viimeinen vuosiviikko (tästä tarkemmin hieman myöhemmin tässä artikkelissa). Ilm. 12 merkki pasuunan soiton juhlan aikaan vuonna 2017 merkitsi sekä tempauksen että vuosiviikon alkamisen olevan lähellä. Ilm. 12 poikalapsen tempaus viittaa sekä Jeesuksen taivaaseenastumiseen että Kristuksen ruumiin eli seurakunnan tempaukseen. Nyt lopun aikana seurakunnan tempauksen jälkeen saatana heitetään maan päälle (Ilm. 12) ja inkarnoituu antikristukseksi. Juutalaisten viimeinen vuosiviikko alkaa antikristuksen vahvistaessa liiton monien kanssa (Dan. 9).

Danielin 9. luvun ennustuksen mukaan 7+62=69 vuosiviikon jälkeen kuoli Messias. Tämän jälkeen alkoi seurakunta-aika. Näin ollen voitaisiin olettaa seutakunta-ajan päättyvän, kun 70. vuosiviikko alkaa. Silloin siirrytään seurakunta-ajasta takaisin juutalaisten aikaan. Tämä merkitsee myös pakanaseurakunnan ylösottoa.

 

 

Dan. 9:24-27 kertoo juutalaisille annetuista 70 vuosiviikosta (70×7=490 vuotta), jotka yleisen tulkinnan mukaan ovat keskeytyneet 7+62 eli 69 viikon kohdalle voidellun Messiaan tuhoamiseen eli Jeesuksen kuolemaan. Jäljelle jäi viimeinen vuosiviikko eli 7 vuotta, joka ei ole vielä alkanut.

Vuosiviikot alkoivat, kun Esra sai Persian kuningas Artaxerxes I:ltä luvan lähteä jälleenrakennuksessa olevaan Jerusalemiin opettamaan lakia ja edesauttamaan temppelipalvelusta v. 459-458 eKr (Esra 7). Lähtö tapahtui Artaxerxeen 7. hallitusvuonna. Eri lähteistä katsoen Artaxerxes nousi valtaan vuonna 465 tai 464 eKr., joten aivan tarkkaa vuotta en ole saanut selville.

Jos lähtövuodesta 459-458 eKr. lasketaan 69 vuosiviikkoa eli 69×7=483 vuotta eteenpäin, tullaan vuoteen 25-26 jKr. (Vuotta nolla ei ole olemassa.) Tähän siis päättyi 69. vuosiviikko. Luukas 3. kertoo, että Johannes Kastaja aloitti työnsä keisari Tiberiuksen 15. hallitusvuonna, joka oli vuosi 28. Juutalaiset tunsivat Danielin ennustukset ja ajattelivat tuolloin, että elettiin 70. vuosiviikkoa, jolloin Messiaan pitäisi tulla. Jotkut luulivat Johannesta messiaaksi, mutta hän itse sanoi, ettei ole Messias (Luuk. 3:15-17).

Johannes Kastaja aloitti työnsä v. 28, joten Jeesus aloitti julkisen työnsä siis  hieman myöhemmin, aikaisintaan syksyllä 28, jolloin Hän täytti 30 vuotta. Luuk. 3:23 kertoo Jeesuksen aloittaneen työnsä n. 30-vuotiaana. Jeesus kuoli Toora-kalenterin mukaan keväällä 34. Pidän tätä oikeana vuonna, koska lähivuosilta ei löydy toista sellaista vuotta, jolloin ylösnousemuspäivä 17. Nisan-kuuta osuisi pääsiäissapatille, kuten alkuteksti kertoo. (Tästä tarkempi selitys myöhemmin tässä artikkelissa.)

Danielin mukaan 7+62=69 vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu/raivataan voideltu tieltä, tarkoittaen Jeesuksen kuolemaa. Tämä tapahtui vuonna 34, eli 8-9 vuoden kuluttua 69. viikon loppumisesta v. 25-26. Väliin jäävä aika ei kuitenkaan sovi olemaan 70. vuosiviikko, koska silloin ei tapahtunut viimeiselle vuosiviikolle ennustettuja asioita, kuten päivittäisen uhrin lakkautusta puoleksi vuosiviikoksi tai puolivälissä vuosiviikkoa.

Viimeinen vuosiviikko ajoittuu siis kokonaan lopun aikoihin. Sen puolivälissä tapahtuu päivittäisen uhrin lakkautus ja temppelin häpäisy turmion iljetyksellä (Dan. 9:27, Dan. 11:31). Tämän jälkeinen aika, viimeisen vuosiviikon viimeinen puolisko, tunnetaan myös lopun aikojen ”suurena ahdistuksena” (Matt. 24). Kyseessä on juutalaisten suuri ahdistus. Seurakunta-aikahan on päättynyt jo viimeisen vuosiviikon alkaessa pakanaseurakunnan ylösottoon. Tämän jälkeen vaimo, Israel, on ollut erämaassa piilossa käärmeeltä 1260 päivää eli kolme ja puoli vuotta (Ilm. 12), joka vastaa viimeisen vuosiviikon ensimmäistä puoliskoa. Tuolloin ei ole vielä Jaakobin eli Israelin ahdistuksen aika, sen sijaan silloin Israelille saarnaavat kaksi todistajaa (Ilm. 11).

Seurakunta-aika siis alkoi, kun juutalaisten vuosiviikot keskeytyivät ja tuli Jeesuksen aika tehdä työnsä maan päällä. Ylösnousemusta seuraavana helluntaina siirryttiin seurakunta-aikaan. Takaisin juutalaisten aikaan siirryttäessä seurakunta-aika luonnollisesti päättyy. Alkaa jälleen juutalaisten aika, viimeinen vuosiviikko. Tämä on olemassa sitä varten, että silloin juutalaiset lopultakin kääntyvät uskomaan Jeesuksen olevan heidän Messiaansa, kun pakanain luku on ensin täyttynyt (Room. 11:25).

Seurakunta-aika päättyy ennen viimeisen vuosiviikon alkua ylösottoon, mutta osa seurakunnasta, tyhmät neitsyet, eivät pääse mukaan, jolloin seurakuntaa on vielä maan päällä myös antikristuksen ja ahdistuksen ajoissa.

 

 

Viimeinen vuosiviikko on antikristuksen valta-aikaa. ”Pidättäjä”, jonka poistuttua antikristus pääsee täyteen valtaan, on ilmeisesti maan suola eli uskova seurakunta (2. Tess. 2). Kun luopumus uskosta on tapahtunut, suola on menettänyt makunsa ja maa pääsee pilaantumaan. Ylösotossa lähes kaikki loputkin suolat poistetaan maasta. Pilaantuneessa maassa antikristus pääsee täyteen valtaan. Antikristus voidaan tunnistaa luopumuksen tapahduttua jo ennen ylösottoa (2. Tess. 2:1-12). Antikristuksen tulemus tapahtuu kuitenkin ensisijaisesti niille, jotka joutuvat kadotukseen. Tämäkin puoltaa sitä, että uskovat (pakanaseurakunta) on jo ylösotettu antikristuksen noustessa täyteen valtaan. Aiemminhan jo todettiin, että Ilm. 12 kertoo tempauksen tapahtuvan ennen saatanan heittämistä maan päälle.

Antikristus tulee todennäköisesti Lähi-Idästä, hajonneen Rooman valtakunnan yhden osan Seleukidien valtakunnan alueelta, todennäköisimmin Turkista (ks. inri.fi -sivusto, sieltä Raamatun opetusta 1, josta islamia koskevat artikkelit, esim. Islam on Ilmestyskirjan peto).  Turkissa muuten sijaitsee myös Saatanan valtaistuin (Ilm. 2:13). Kuolinhaavasta parantunut pedon pää (Ilm. 13:3) olisi uudelleen perustettu Ottomaanien valtakunta eli islamilainen kalifaatti.

Peto/antikristus nousee merestä eli pakanakansoista (Ilm. 13:1). Sen sijaan toinen peto/väärä profeetta nousee maasta eli uskovista tai Israelista. Koska sillä on karitsan sarvet, se voisi nousta kristityistä (Ilm. 13:11). Toista petoa voisi edustaa paavi, joka on jo yrittänytkin edistää vuoropuhelua eri uskontojen välillä ja voisi sikäli saada kristitytkin kumartamaan islamia yhdistämällä uskonnot (Ilm. 13:12).

Monet ovat myös tulkinneet Vatikaanin/roomalaiskatolisen kirkon edustavan Ilmestyskirjan porttoa/suurta Babylonia. Porton jatkuva haureus on konkreettisesti tullut esiin nyt lopun aikoina, kun katolisen kirkon hyväksikäyttötapaukset ovat alkaneet paljastua. Hengellinen haureus taas on yhdyselämää epäjumalien kanssa. Sitäkin on harjoitettu alusta asti, kun kristinusko on liimattu vanhojen pakanallisten perinteiden päälle ja samalla häivytetty juutalainen tausta.

Pedolla ratsastava portto (Ilm. 17:3) voi olla islamilaisella kalifaatilla ratsastava paavin johtama kirkko, mikä tarkoittaisi sitä, että ne ovat valtaa pitääkseen lyöneet hynttyyt yhteen. Eli Mekka/kalifaatti ja Rooma/Vatikaani yhteistyössä. Sittemmin kuitenkin peto ja kymmenen kuningasta vihastuvat porttoon ja tuhoavat sen (Ilm. 17:16), eli kalifaatti tuhoaa Vatikaanin. Tätä ennen kuitenkin paavin johdolla kirkko olisi johtanut kristityt harhaan pannen heidät kumartamaan islamia. Tämä voisi tapahtua yhdistämällä ja tasa-arvoistamalla kaikki uskonnot.

Ainakin kalifaatin alueella myös pedon merkki on pakko ottaa (Ilm. 13:17-18). Pedon merkki voisi olla ”miekat Allahin nimeen” (ks. Inri.fi -sivusto, sieltä artikkeli nimeltä ’Pedon merkistä ja Allahin nimestä’). Paavilla on myös pedon merkkinsä, vicarius filii dei, joka tarkoittaa Jumalan Pojan sijaista maan päällä. Näiden sanojen lukuarvo on 666.

 

Uudelleen perustettavasta Ottomaanien valtakunnasta Turkin presidentti Erdogan on jo useamman vuoden ajan puhunutkin ja tavoittelee islamilaisen kalifaatin perustamista vuoteen 2023 mennessä. Tuolloin siis viimeistään tapahtuisi antikristuksen nousu täyteen valtaan. Kaikki tiedämmekin, miten Turkki on muuttunut heinäkuun 2016 vallankaappausyrityksen jälkeen ja miten Erdogan on nyt saavuttanut pääsiäisen 2017 ja juhannuksen 2018 vaaleissa laillisesti kaiken vallan. Erdogan on siis parissa vuodessa saavuttanut diktatuurin. Toki hän on sitä valmistellut varmaan lähes koko poliittisen uransa ajan.

Erdoganista povataan jo hänen kannattajapiireissään Mahdia, joka on muslimien messiashahmo ja edustaa myös osaltaan kristittyjen antikristusta. Toki myös paavin valta on edustanut antikristuksen valtaa koko olemassaolonsa ajan. Mutta jos Erdogan julistetaan/julistautuu vielä jossain vaiheessa Mahdiksi, ainakin sitten häntä voitaisiin pitää antikristuksena. Todennäköisimmin tämä voisi tapahtua vuonna 2023, jolloin Ottomaanien valtakunnan lakkauttamisesta tulee kuluneeksi 100 vuotta. Erdogan pyrkii palauttamaan kalifaatin tähän mennessä, koska 100 vuotta on muslimeille uskonnollisesti merkittävä ajanjakso. Koraanissa luvataan Allahin uudistavan muslimiuskoa 100 vuoden välein.

2. Tess. 2:4 kertoo antikristuksen menevän juutalaisten temppeliin ja julistavan olevansa jumala. Kyseessä on temppelin häpäisy viimeisen vuosiviikon puolivälissä ns. Googin sodan yhteydessä (Hes. 38-39), tästä myöhemmin lisää. Todennäköisesti tuolloin temppeli myös muutetaan moskeijaksi.

Islamin näkökulmasta kaikki juutalaiset ja kristilliset temppelit pitäisi muuttaa moskeijoiksi, koska kaikilla on sama jumala, Allah, mutta muslimeilla on Muhammadin kautta viimeisin ja sitä kautta oikeellisin ilmoitus. Koska antikristus julistautuu kaikkia jumalia korkeammaksi, hänellä saattaa olla uusi sanoma muslimeille, joka Muhammadin jälkeen tullessaan jopa kumoaa Muhammadin opit. Islamin mukaanhan uusi sanoma kumoaa edelliset, kuten islam on kumonnut juutalaisuuden ja kristinuskon.

 

Dan. 9:27 on yleisesti tulkittu siten, että antikristus vahvistaa liiton muiden muassa Israelin kanssa yhden vuosiviikon ajaksi eli 7 vuodeksi ja rikkoo sen sitten vuosiviikon puolivälissä lakkauttamalla päivittäisen uhrin ja asettamalla temppeliin turmion iljetyksen (Dan. 11:31) ja julistautumalla temppelissä jumalaksi. Tästä liiton rikkomisesta alkaa juutalaisten viimeisen vuosiviikon viimeinen puolisko, 3.5 vuotta kestävä suuri ahdistus (Matt. 24:15-21).

Näyttäisi siltä, että tähän vuosiviikon puoliväliin ajoittuu myös Googin sota (Hes. 38-39). Se ei voi tulla juuri ennen pakanaseurakunnan ylösottoa, koska silloin vallitsee rauha, elämme normaalia elämää. Lisäksi sodan yhteydessä juutalaiset kääntyvät uskomaan Jeesukseen, eikä tämäkään tapahdu vielä seurakunta-aikana. Juutalaiset pysyvät (osin) paatuneina, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut (Room. 11:25).

Googin sota ei voi myöskään tulla vuosiviikon ensimmäisellä puoliskolla, koska juuri viikon alkaessa on solmittu seitsenvuotinen rauhanliitto, joka rikotaan vasta vuosiviikon puolivälissä. Viikon ensimmäisellä puoliskolla juutalaiset eivät myöskään vielä usko Jeesukseen, mihin silloin tarvittaisiin kahta profeettaa? Viikon ensimmäisellä puoliskolla on myös voimassa päivittäinen uhraus temppelissä, eikä tätäkään tehtäisi jos jo uskottaisi Jeesuksen kaiken kattavaan uhriin. Suuri ahdistus alkaa vuosiviikon puolivälissä ja sopii olemaan sota-aikaa. Googin sodassa juutalaiset joutuvat suureen ahdistukseen kaikkien muslimimaiden yhteisen armeijan hyökätessä Israeliin.

Hes. 38-39. lukuja lukiessa täytyy muistaa, että Googin sota tulee tapahtumaan kahteen kertaan historiassa, hieman ennen tuhatvuotisen valtakunnan alkua ja myöhemmin vielä tuhatvuotisen valtakunnan lopussa (Ilm. 20:7-9).  Kuitenkin molemmat tapahtumat kerrotaan päällekkäin samassa ennustuksessa, samoin kuin Matt. 24:ssä Jeesus kertoo päällekkäin eri aikaan historiassa tapahtuvista asioista. Näin ollen kaikki, mitä Hesekiel ennustaa Googista, ei tapahdu vielä ennen Jeesuksen paluuta.

 

Ennen viimeisen vuosiviikon alkamista tapahtuu seurakunnan ylösotto, jonka jälkeen tuho kohtaa jäljelle jääneet äkkiarvaamatta, eivätkä he pääse pakoon (1. Tess. 5:1-11). Jeesus kertoo lopun aikojen olevan kuin Nooan tai Lootin päivien (Matt. 24:37-39, Luuk. 17:26-36), jolloin ihmiset elivät tavallista elämää eivätkä aavistaneet tulevaa tuhoa, joka alkoi pian Nooan mentyä arkkiin ja Lootin poistuttua Sodomasta. Nooa ja Loot pelastuivat tuhosta samoin kuin ylösotetut välttyvät lopun ajan katastrofeilta.

Tähän myös viittaa Jeesuksen tuleminen kuin varkain: ihmiset elävät tavallista elämää, nukkuvat hengellisesti eivätkä siksi aavista ylösoton ajankohtaa. Juuri kun sanotaan ”kaikki on hyvin, ei mitään hätää” (1. Tess. 5:3), tulee ylösotto ja sen jälkeinen tuho. Englanniksi tämä on ”peace and security”, joka on muuten ollut iskulauseena Trumpin Lähi-Idän rauhansopimusta alustettaessa kevään 2019 aikana.

Sen sijaan Jeesuksen näkyvää paluuta ahdistuksen ja vihan ajan jälkeen osataan kyllä odottaa kaikkien ilmestyskirjassa kerrottujen katastrofien tapahduttua. Katastrofien keskellä ihmiset eivät myöskään elä normaalia elämää, jota he elivät juuri ennen ylösottoa. Jotkut kristityt eivät usko ylösottoon ennen katastrofeja, koska seurakuntaa on Raamatun mukaan maan päällä vielä katastrofien aikana, mutta jäljellä olevat ovatkin niitä ”tyhmiä neitsyitä” , jotka eivät olleet valmiina ylösottoon yljän saapuessa.

 

Kolmas temppeli päästään seitsenvuotisen rauhanliiton turvin rakentamaan, ja sen pitää olla valmiina vuosiviikon puoliväliin mennessä, jolloin antikristus asettaa sinne turmion iljetyksen, josta alkaa ahdistus. Rauhanliiton solmimisen jälkeen juutalaiset todennäköisesti alkavat palata enenevissä määrin Israeliin, mahdollisesti muualla maailmassa lisääntyvän antisemitisminkin vuoksi.

Googin sota alkaa Israelille rauhallisessa vaiheessa, kun he asuvat maassaan turvallisin mielin (Hes. 38) seitsenvuotisen rauhanliiton turvin. Sodassa Erdoganin johdolla yhteen liittoutuneet muslimimaat hyökkäävät Israeliin, mahdollisesti juuri vuonna 2023, johon mennessä kalifaatti pyritään muodostamaan. Israelin tappio näyttää varmalta sotilaallisen ylivoiman edessä, muslimien armeija on moninkertainen Israeliin verrattuna. Turkki, Pakistan ja mahdollisesti myös Iran ovat ydinasevaltioita ja toistaiseksi Turkki on vielä Naton jäsenkin.

Israel kuitenkin voittaa sodan Jumalan avulla, tulee suuri maanjäristys, joka saattaa hyökkääjät sekasortoon. Jumala vuodattaa Henkensä israelilaisten päälle, eli tuolloin kirjoitukset avautuvat juutalaisille siten, että he ymmärtävät Jeesuksen olevan heidän Messiaansa. Tässä vaiheessa myös muualla maailmassa on varmaan ymmärretty missä mennään, kun pakanaseurakunnan ylösottokin on jo tapahtunut. On alkanut lopun aikojen uskovien herätys siinä missä eksytyskin.

Dan. 9:ssä suomalaiset Raamatut puhuvat liiton tekemisestä ”raskaaksi”, mutta englanninkielinen tarkempana pidetty NKJV käännös sanoo ”he shall confirm (=vahvistaa) a covenant for many for one week”. Antikristus vahvistaa rauhansopimuksen Lähi-Idässä eri tahojen välille, mukaan lukien Israel.

Tätä yrittävät tällä hetkellä ainakin Trump ja Erdogan. Trumpin tavoite on saada aikaan sopimus Israelin ja palestiinalaisten välille, jossa tarvitaan myös Erdogania välittäjänä palestiinalaisiin päin, koska nämä tuskin muuten suostuvat neuvottelemaan USA:n ja Israelin kanssa.

Trumpin vävy Kushner on kiertänyt Persianlahden maita saadakseen tukea rauhanneuvotteluille. Tilanne saattaa näyttää tällä hetkellä epätodennäköiseltä sopimuksen pikaisen syntymisen suhteen, mutta Erdoganin avulla voi tapahtua merkittävä käänne. Sopimus, joka yhdistää muslimimaat, on juuri sitä mihin Erdogan pyrkii. Hän voi taivutella palestiinalaiset ja samalla muslimimaat sopimukseen ja Israel taas voidaan saada suostumaan antamalla lupa rakentaa temppeli, joka on muslimien mielessä tarkoitus muuttaa sitten myöhemmin moskeijaksi.

Jos ja kun rauhansopimus saadaan aikaan, sitä tultaisiin yleisesti pitämään hienona asiana ja vaikuttavana poliittisena ja uskonnollisena meriittinä. Tämä voisi osaltaan nostaa antikristuksen rauhantekijänä ja muslimimaiden yhdistäjänä (kalifaatin perustajana) Mahdin asemaan. Pedon vallan kalifaatti todennäköisesti saisi alkunsa juuri tämän rauhansopimuksen yhteydessä.

 

 

(Juutalaiset ovat jo valmistautuneet temppelin rakentamiseen, kaikki irtaimisto on jo valmiina, temppelirakennus enää puuttuu. Juutalaisen perinteen mukaan kolmannen temppelin rakentaminen alkaisi Av-kuussa ja tapahtuisi nopeasti. Av-kuukausi alkaa yleensä heinäkuun puolivälissä.)

Viimeinen vuosiviikko on olemassa siksi, että juutalaiset vihdoin kääntyvät uskomaan Jeesuksen olevan Messias, mutta vasta sitten, kun pakanain luku on ensin tullut täyteen (Room. 11:25). Juutalaisten piti langeta (hylätä Jeesus), jotta tämä avaisi pelastuksen ja koituisi rikkaudeksi koko maailmalle (Room. 11:11-12). Sen jälkeen luvataan kaiken Israelin pelastuvan ja Jumala ottaa pois heidän syntinsä (Room. 11:26-27).

 

 

Perinteisen tulkinnan mukaan Jeesuksen saapuessa näkyvällä tavalla tapahtuu uskovien kuolleiden ylösnousemus ja uskovien elossa olevien ylösotto. Toinen, yksityiskohtaisempi näkemys on ollut, että elossa olevien uskovien ylösotto (sekä kuolleiden uskovien ylösnousemus) tapahtuu jo aiemmin, ennen ahdistuksen aikaa. Ahdistuksen/vihan ajan jälkeen Jeesus sitten saapuu näkyvällä tavalla. Kun asiaan tutustutaan vielä tarkemmin, huomataan, että Ilmestyskirja kertoo kolmesta uskovien ylösotosta/ylösnousemuksesta, joista viimeinen tapahtuu Jeesuksen näkyvän tulon yhteydessä.

Ensimmäinen ylösotto/ylösnousemus on kuvattu Ilm. 7:9:ssä suurena joukkona kaikista kansoista ja kielistä. Tämä on luonnollisesti pakanaseurakunnan ylösotto/ylösnousemus, mutta todennäköisesti siihen kuuluvat myös siihen mennessä Jeesukseen uskomaan kääntyneet juutalaiset. Juutalaisten juhla-/sadonkorjuukalenterissa tämä on ohran korjuu.

Toinen ylösotto/ylösnousemus on kuvattu Ilm. 15:2-3:ssa kristallimeren rannalla seisovien joukkona. Nämä ovat saaneet voiton pedosta ja laulavat Mooseksen ja Karitsan laulua. Kyseessä ovat juutalaiset, jotka ovat viimeisen vuosiviikkonsa aikana joutuneet suureen ahdistukseen, mutta saaneet voiton pedosta. Mooses on johdattanut heidät vanhaan liittoon ja Karitsa uuteen. Tässä on kyseessä juutalaisen juhla-/sadonkorjuukalenterin vehnän korjuu. En osaa sanoa, voisiko tähän joukkoon kuulua myös pakanoita, eli ei-juutalaisia Jeesukseen uskovia, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet pois ensimmäisestä ylösotosta.

Ilm. 15 kertoo selkeästi, että Johannes näkee ensin kristallimeren rannalla seisovat, ja vasta sen jälkeen aletaan vuodattaa vihan maljoja. Eli vasta juutalaisten ylösoton jälkeen vuodatetaan vihan maljat. Juutalaisia ei jätetä kokemaan Jumalan vihaa, kuten ei pakanakristittyjäkään. Juutalaisten aika maan päällä loppuu ennen vihan aikaa, eli viimeisen vuosiviikon viimeinen puolisko, suuri ahdistus, on koettu ja päättynyt juutalaisten ylösottoon ennen vihan aikaa.

Vihan aikana tapahtuu viinikuurnan polkeminen, eli ei-uskovien sadonkorjuu, viininkorjuu. Tämä ajoittuu juutalaisessa kalenterissa kevään vehnänkorjuun jälkeiselle ajalle loppukesään. Vihan aikaa lyhennetään, muuten kukaan ei säilyisi hengissä eikä olisi todistamassa Jeesuksen näkyvää paluuta.

Kolmas ylösotto/ylösnousemus tapahtuu lopulta Jeesuksen palatessa näkyvällä tavalla vihan ajan lopussa, Harmageddonin taistelun alettua. Tämä ylösnousemus on kuvattu Ilm.20:4:ssa. Tässä puhutaan marttyyrien ylösnousemuksesta, niiden jotka eivät olleet kumartaneet petoa. Ainakin viimeisen vuosiviikon ja vihan ajan marttyyrit siis nousevat ylös tässä kohtaa. Tämä on juutalaisten juhla-/sadonkorjuukalenterissa oliivisadon/öljyn korjuu. Oliiviöljy viittaa Pyhään Henkeen.

Seuraava jae Ilm. 20:5 kertoo, että muut kuolleet eivät herää eloon, ennen kuin tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen. Ilman uskoa Jeesukseen kuolleet siis heräävät vasta tuhatvuotisen valtakunnan päätyttyä viimeiselle tuomiolle, jossa heidät tuomitaan tekojensa mukaan (Ilm.20:12). Jeesukseen uskovia sen sijaan ei tuomita, vaan heidät armahdetaan Jeesuksen omina. Ilm. 5:20 ”ensimmäinen ylösnousemus” on siis kolmiosainen. Toinen ylösnousemus on tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen tapahtuva tuomion ylösnousemus.

 

Jos takarajana lopun ajan tapahtumille pidetään kevättä 2028, Jeesuksen näkyvän paluun pitäisi tapahtua viimeistään syksyllä 2027 pasuunan soiton juhlaan liittyen. Tätä edeltää vihan aika, jolloin vuodatetaan vihan maljat. Ennen sitä on juutalaiset korjattu pois maan päältä vehnänkorjuussa, viimeistään siis keväällä 2027 (shavuot/helluntai/vehnän ensihedelmien juhla). Tuolloin päättyy viimeinen vuosiviikko, eli se alkaa 7 vuotta aiemmin, viimeistään keväällä 2020. Tuolloin siis antikristus solmisi rauhansopimuksen/liiton monien kanssa. Tuolloin myös aloittaisivat tehtävänsä kaksi todistajaa 1260 päivän ajaksi.

Toinen kahdesta todistajasta on Elia (Mal. 4:5). Juutalaisen perinteen mukaan Elia tulee pääsiäisenä, ja näin pitäisi tosiaan käydä, jotta todistajat ehtivät saarnata 1260 päivää. Todennäköisimmin he aloittavat työnsä happamattoman leivän juhlan viimeisenä päivänä, joka on aina sapatti ja osuu 15. päivälle huhtikuuta v. 2020. Tästä 1260 päivää eteenpäin on Yom Kippur/suuri sovituspäivä 26.9.2023.

Näin ollen viimeisen vuosiviikon pitäisi alkaa viimeistään 15.4.2020. Pakanaseurakunnan ylösoton pitäisi tapahtua ennen sitä, mutta ei milloin tahansa, vaan nimenomaan juutalaisen juhlakalenterin ohran korjuun aikana. Vuonna 2020 ohran korjuu alkaa ohran ensihedelmien juhlapäivänä 10.4.2020. Tuolloin siis jää lyhyt aikaikkuna ylösotolle tapahtua, 10.-15.4.

Emme tiedä päivää emmekä hetkeä (tuntia/kellonaikaa), mutta noin viikon tarkkuudella oikea hetki näyttäisi olevan määriteltävissä. Toki emme myöskään voi olla varmoja tietystä vuodesta, minkä takia odotammekin ylösottoa joka vuosi. Kuitenkin vuonna 2020 ylösotto on erityisen todennäköinen, jos ajatellaan kaikkien lopun ajan tapahtumien tapahtuvan kevääseen 2028 mennessä, jolloin viikunapuun merkistä tulee kuluneeksi 80 vuotta. Näin ollen Jeesuksen näkyvän paluun pitäisi tapahtua syksyllä 2027 pasuunan soiton juhlan aikoihin ja viimeisen vuosiviikon alkaa noin 7 vuotta aiemmin vuonna 2020.

 

 

 

 

Jeesus itse sanoo, että viljavainiot ovat vaalenneet leikattaviksi jo neljä kuukautta aiemmin kuin luulemme (Joh. 4:35). Tämä liittyy todennäköisesti siihen, että juutalaiset Jeesukseen uskovat kyllä tiesivät pasuunan soiton juhlan tarkoittavan sielujen sadonkorjuuta, sanoohan Paavalikin pasuunan soidessa kuolleiden nousevan katoamattomina ja meidän muiden muuttuvan (1. Kor. 15:52). Tämä on kuitenkin vain osa totuutta, kuten edelläkin on jo kerrottu, eli ensimmäinen ylösotto/ylösnousemus on kolmiosainen ja tämä pasuunan soiton ylösnousemus on vain yksi (viimeinen) osa kolmesta.

Yksi ylösotto/ylösnousemus siis tapahtuu neljä kuukautta ennen pasuunan soiton juhlaa. Pasuunan soiton juhla aloittaa juutalaisten seitsemännen kuukauden, joten ylösoton/ylösnousemuksen pitäisi tapahtua 3. kuukauden alkaessa. Tuolloin vietetään juutalaisten juhlista shavuotia/viikkojuhlaa/helluntaita, eli vehnän ensihedelmien juhlaa. Tuohon juhlaan siis osuu juutalaisten (vehnä) ylösotto, kunhan he ovat ensin kääntyneet uskomaan Jeesukseen, mikä tapahtuu viimeisen vuosiviikon aikana. Heidän ylösottonsa siis tapahtuu vuosiviikon lopussa, mistä Daniel kertoo tarkemmin. Daniel on  itse asiassa ilmoittanut juutalaisille päivälleen, milloin heidän ylösottonsa/ylösnousemuksensa tapahtuu.

Keskellä vuosiviikkoa asetetaan ”turmion iljetys”/”hävityksen kauhistus” temppeliin, ja tästä hetkestä kehotetaan laskemaan 1290 päivää, onnellinen se joka jaksaa odottaa ja kestää 1335 päivää (Dan 12:11-12). Näitä päiviä on selitetty monella tavalla, ja Raamatun profetiathan toteutuvatkin useaan kertaan historiassa. Näyttää siltä, että lopun aikojen suhteen tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että juutalaisille on kirjaimellisesti ja päivälleen ilmoitettu, milloin heidän aikansa (vuosiviikkonsa) päättyy.

Alkuvuodesta 2017 minulle avautui tulkinta, että 1290 päivän kohdalla olisi happamattoman leivän juhlaan liittyvä viljan ensihedelmien juhla. Tuolloin 144000 messiaanista eli Jeesukseen uskovaa juutalaista otettaisiin ylös ensihedelminä Jumalan valitusta kansasta (Ilm. 14:1-5). Tuolloin myös aloitetaan ns. omerin laskenta, joka päättyy 7 viikon kuluttua viljan korjuujuhlaan (shavuotiin/helluntaihin). Tuolloin taas olisi loppujen Jeesukseen uskomaan kääntyneiden juutalaisten ylösotto 1335 päivän kohdalla.

Tämä on mielenkiintoinen teoria, mutta ei voi tarkalleen pitää paikkaansa, koska viljan ensihedelmien juhlasta viljan korjuujuhlaan (eli shavuotiin/viikkojuhlaan/helluntaihin) on aina 50 päivää: 7 x 7 viikkoa on 49 päivää ja 50. päivänä juhlitaan shavuotia. 1290 ja 1335 päivän välillä on vain 45 päivää.

Viljan ensihedelmien juhla ei siis ole 144000 ylösottopäivä, vaikka he ovat ensihedelmät ihmisistä. Viljan ensihedelmien juhla ei ollut myöskään Jeesuksen ylösnousemuspäivä, vaikka Jeesus oli ensihedelmä. Sen sijaan Jeesuksen ylösnousemuspäivä oli viljan ensihedelmien juhlaa seuraava päivä (tämä on selitetty tämän artikkelin alkupuolella). Näin ollen 144000 ylösottopäivä voisi hyvinkin olla muutama päivä viljan ensihedelmien juhlan jälkeen, jolloin se voisi osua 1290. päivälle.

 

 

 

Arameankielisen alkutekstin mukaan 144000 ovat ensihedelmät ihmisistä. Näin sanotaan myös kahdessa viimeisimmässä suomenkielisessä Raamatussa ja englanninkielisessä NKJV käännöksessä. Pakanakristityt on kuitenkin otettu ylös jo aiemmin Ilmestyskirjan mukaan. Pakanakristittyjen ylösoton yhteydessähän 144000 sinetöitiin ja jätettiin vielä maan päälle (Ilm. 7) hoitamaan ensisijaisesti juutalaisten evankeliointia. Koska 144000 kuitenkin ovat ensihedelmät ihmisistä, heidän sinetöintinsä tekee heistä ensihedelmiä hieman ennen pakanakristittyjen ylösottoa, tai sitten heidän ylösoton hetkensä ajoittuu juhlakalenterissa hieman ennen pakanakristittyjen ylösoton hetkeä, vaikkakin 7 vuotta myöhemmin.

Näyttäisi siltä, että pakanakristittyjen ylösotto tapahtuu happamattoman leivän juhlan aikaan. Viljan ensihedelmien juhla ja siten myös 144000 Arameankielisen alkutekstin mukaan he ovat ”ensihedelmiä”, He ovat myöskin puhtaita synnistä, joten kyseessä on todennäköisimmin ohran (happamaton leipä) ensihedelmät. Alkutekstissä tämän joukon lukumäärä on 144, eli 12 kustakin kahdestatoista heimosta, ei 144000.

Omerin laskennan ensimmäisenä päivänä tuotiin temppeliin uhrattavaksi ohranleikkuun ensihedelmät, happamaton leipä (3. Moos. 23:10-14, tässä uusin raamatunkäännös puhuu virheellisesti vehnäjauhoista, vanhempi ei mainitse mistä viljalajista on kyse, tiedämme kuitenkin ohran kypsyvän ennen vehnää). Nämä ohran ensihedelmät eli happamaton leipä olisivat lopun aikoina nuo 144000 tai 144, aiemminhan ensihedelmä/esikoinen oli Jeesus itse. Happamattomuus kuvaa puhtautta synnistä. Ihminen voi olla Jumalan silmissä puhdas synnistä ainoastaan uskomalla Jeesuksen sovitustyöhön.

Tämä ohra, josta leivotaan happamaton leipä, todennäköisesti kuvaa myös pakanaseurakuntaa. Jos Kristuksen ruumis on happamaton leipä, niin pakanaseurakuntakin Kristuksen ruumiina on happamaton leipä.  Happamaton leipä leivotaan ohrasta. Pakanaseurakunnan ylösnousemus ja ylösotto osuvat siis todennäköisesti juuri ohran korjuun aikaan. Ohra kypsyy aiemmin kuin vehnä, joten pakanakristityt aiemmassa ylösotossaan olisivat ohraa ja juutalaiset myöhemmin vehnää. Ohraleivät ovat happamattomia toisin kuin vehnäleivät. Ohran kuvaamat ihmiset ovat siis puhtaita, koska uskovat Jeesuksen sovitustyön puhdistavan heidät (Joh. 15:3, 1. Kor. 5:6-8). Vehnäleivissä taas on hapatetta, koska juutalaiset eivät ole vielä puhtaita, koska eivät ole ottaneet vastaan Jeesusta pelastajanaan, messiaanaan.

1335 päivän kohdalla olisi sitten omerin laskennan loppu, viljankorjuujuhla eli shavuot (helluntai). Tällöin tapahtui vehnänleikkuun ensihedelmien, happaman leivän, uhraus temppelissä (3. Moos. 23:15-21). Samana juhlapäivänä juutalaiset viettävät kymmenen käskyn ja Tooran, eli lain antamisen juhlaa, (vanhan) liiton solmimisen juhlaa. Uudessa testamentissa samana juhlapäivänä annettiin opetuslapsille Pyhä Henki (Apt. 2:1 puhuu helluntaipäivästä viitaten elonleikkuujuhlaan eli shavuotiin, alaviite 2. Moos. 23:16).

Lopun aikoina tämän juhlan kohdalla olisi kyseessä Jeesukseen uskomaan kääntyneiden juutalaisten ylösotto/ylösnousemus. Jos ajatellaan, että juutalaiset sitten käännyttyään uskomaan Jeesukseen olisivatkin ohraa (happamaton leipä) eivätkä vehnää (hapan leipä), niin siinä tapauksessa heidät olisi kaikki otettu ylös tähän juhlapäivään mennessä, eli vielä ohrankorjuun aikana. Joka tapauksessa 1335 päivää pitempään ei kenenkään heistä tarvitse odottaa.

Ilm. 15 kertoo kristallimeren rannalla seisovista, pedosta voiton saaneista ihmisistä, jotka laulavat Mooseksen ja Karitsan laulua. Tässä Mooseksen mainitseminen voisi viitata siihen, että kyseessä ovat ylösotetut juutalaiset. Karitsan mainitseminen taas viittaa siihen, että he uskovat Jeesukseen. Mooses johdatti heidät vanhaan liittoon Jumalan kanssa ja Karitsa uuteen liittoon.

Tämä joukko ei voi olla ylösotettu pakanaseurakunta, koska pakanaseurakunnan viisaat neitsyet on ylösotettu jo ennen pedon merkin aikaa, ennen kuin antikristus/peto pääsee täyteen valtaan. Heidän ei siis ole tarvinnut saada voittoa pedosta. He ovat pelastuneet pedon vallalta kuten Nooa tulvalta tai Loot Sodoman hävitykseltä. He ovat eläneet rauhassa tavallista elämää kunnes ylösotto on tullut ja peto/antikristus tämän jälkeen päässyt täyteen valtaan. Heidät on kuvattu Ilmestyskirjassa Ilm. 7:9-17 suurena kansanjoukkona kaikista maista, kansoista, heimoista ja kielistä.

Huomionarvoista on, että vasta tämän kristallimeren rannalla seisovan joukon ylösoton jälkeen vuodatetaan vihan maljat (Ilm 15). Yleinen tulkinta on ollut, että vihan maljat sisältyisivät viimeiseen vuosiviikkoon, mutta näin ei nähtävästi ole. Ne vuodatetaan vasta viimeisen vuosiviikon päättymisen jälkeen, vasta juutalaisten ylösoton jälkeen. Jumala ei ole määrännyt kristittyjä vihaan (1.Tess.5:9), mutta ei myöskään juutalaisia, ovathan he Hänen oma kansansa (Jes. 26:20, Dan. 12:1).

Viimeinen vuosiviikko ja samalla siis juutalaisten 3,5 vuoden ahdistuksen aika päättyy juutalaisten ylösottoon/ylösnousemukseen. Siitä alkaa vihan aika. Matt. 24:21:ssä Jeesuksen sana suuresta ahdistuksesta tarkoittaa 3,5 vuoden ahdistusta juutalaisille viimeisen vuosiviikon lopulla, ja sen jälkeen mahdollisesti vielä pahempaa ahdistusta jäljelle jääneille ihmisille vihan maljojen aikaan. Viimeisen vuosiviikon jälkimmäistä puoliskoa ei lyhennetä, koska sen kesto on ilmoitettu Danielin kirjassa päivälleen. Sen sijaan sitä seuraavaa viimeistä vihan maljojen aikaa lyhennetään, muuten mikään liha ei pelastuisi (Matt. 24:22).

Jeesuksen sana ”missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat” (Matt. 24:28) voisi selittyä lopun aikoja koskien siten, että juutalaisten/Israelin kansan osa, joka on jo kääntynyt uskomaan Jeesukseen, on jo ylösotettu Harmageddonin aikaan, kun sotapäälliköt kokoontuvat Israelin alueelle taistelemaan. Silloin siellä olisi enää ”raato” jäljellä (hengellisesti kuolleet).

 

 

Viimeinen vuosiviikko päätty keväällä shavuotin (vehnän ensihedelmien) aikaan juutalaisten ylösottoon/ylösnousemukseen. Näin ollen seitsenvuotinen rauhansopimus solmitaan 7 vuotta aikaisemmin keväällä. Pakanakristittyjen ylösotto tapahtuu rauhaa solmittaessa tai jopa hieman ennen sitä.

Juutalaista juhlakalenteria ajatellen pakanaseurakunnan ylösotto osuu ohrankorjuuaikaan kevääseen. Siitä alkaa viimeinen vuosiviikko. Viimeisen vuosiviikon viimeinen puolisko taas alkaa syksyllä pasuunan soiton juhlan aikaan. Jotkut kristityt uskovat pakanaseurakunnan ylösoton ajoittuvan pasuunan soiton juhlaan. Yksi ylösotoista kyllä osuukin pasuunan soiton juhlaan (1. Kor. 15:51-52), mutta ei pakanaseurakunnan ylösotto. Tämä pasuunan soiton juhlan ylösotto on viimeisin kolmesta ylösnousemuksesta/ylösotosta ennen tuhatvuotista valtakuntaa. Tämä kolmas ylösotto/ylösnousemus tapahtuu viimeisen pasuunan soidessa yom teruahina eli pasuunan soiton juhlan aikaan Jeesuksen palatessa näkyvällä tavalla.

 

 

Jos viikunapuun merkki tarkoittaa sitä, että kaikki lopun aikojen tapahtumat tapahtuvat 80 vuoden sisällä, eli yhden sukupolven/ihmisiän kuluessa Israelin valtion perustamisesta, kaikki on siis tapahtunut kevääseen 2028 mennessä. Jeesuksen tulo näkyvällä tavalla liittyy pasuunan soiton juhlaan syksyllä 2027. Tätä edeltää vihan aika, joka alkaa juutalaisten ylösoton jälkeen. Juutalaisten ylösotto tapahtuu keväällä, viimeistään vuonna 2027, jolloin vihan ajaksi jäisi vain muutama kuukausi, mikä on täysin mahdollista. Jos juutalaisten ylösotto tapahtuu keväällä 2027, heidän vuosiviikkonsa siis loppuu siihen. Näin ollen vuosiviikon viimeinen puolisko ja Googin sota alkavat viimeistään syksyllä 2023 ja vuosiviikko alkaa viimeistään keväällä 2020. Jos pakanaseurakunnan ylösotto tapahtuu vuosiviikon alkaessa, se tapahtuu viimeistään keväällä 2020.

 

 

 

Omerin laskennassa ohran ensihedelmistä vehnän ensihedelmiin kuluu 7 viikkoa eli 49 päivää. Omerin laskennan ensimmäinen päivä on ohran ensihedelmien juhlapäivä. Seitsemän viikon eli 49 päivän jälkeen viideskymmenes päivä on shavuot eli vehnän ensihedelmien juhlapäivä. Yhteensä siis laskentaan kuuluu 50 päivää. 1290 ja 1335 päivän välissä on kuitenkin vain 45 vuorokautta, kun 1291. päivä on laskennan ensimmäinen päivä ja 1335. päivä on 45. päivä. Raamatun aikoihin laskentoihin kuitenkin liitettiin sekä aloituspäivä että lopetuspäivä, joten jos näin tehden 1290. päivä on laskennan ensimmäinen päivä, 1335. päivä on 46. päivä. Jos tätä verrataan omerin laskennan 50 päivään, siitä pitäisi jättää pois 4 päivää, joko alusta tai lopusta.

Jos nuo 4 päivää jätetään omerin alusta pois, päädytään pitämään laskennan ensimmäisenä päivänä (eli 1290. päivänä) omerin viidettä päivää. Jos ajatellaan, että viimeinen seitsenvuotiskausi alkaisi ensi vuonna 2020, loppulaskenta osuisi vuodelle 2027.

Toora-kalenterin mukaan omerin viides päivä (eli vuosiviikon loppulaskennan 1290. päivä) on vuonna 2027 maaliskuun 29. päivä. Tämä ei ole ohran ensihedelmien uhrauspäivä, joka on ollut jo hieman aiemmin tuona vuonna, 25.3.2027. Toisaalta Jeesuskaan ei noussut kuolleista juuri ohran ensihedelmien uhrauspäivänä, vaikka olikin ensihedelmä, vaan vasta seuraavana päivänä (joka oli tuolloin pääsiäissapatti). Näin ollen ensihedelmät ihmisistä voisivat nousta hieman myöhemmin, pian Jeesuksen ylösnousemuspäivän jälkeen. Tällä tavalla laskien myöskin 1335. päivä osuu shavuotiin/helluntaihin 13.5.2027, joka voisi olla loppujen juutalaisten ylösotto/ylösnousemuspäivä.

Tällä tavalla laskien myös 1335 päivän laskennan aloituspäivä osuu juutalaiseen juhlapäivään, yom teruahiin/pasuunan soiton juhlaan 17.9.2023. Tuona päivänä pitäisi tapahtua temppelin häpäisy turmion iljetyksellä. Kyseessä on myös sama ajankohta, kun seisenvuotinen rauhansopimus rikotaan Googin sodalla. Tästä päivästä alkaisi viimeisen vuosiviikon viimeinen puolisko. Mihin tahansa vuosiin sovellettuna 1335 päivän laskennan alku ja loppu eivät osu näihin juhlapäiviin.

 

 

(Jeesuksen ylösnousemus ei siis tapahtunut sunnuntaina, kuten meille on kautta aikojen 300-luvulta alkaen opetettu, vaan pääsiäissapattina lauantaina. Sunnuntain ylösnousemus on käännösvirhe, joka on ilmeisesti saanut alkunsa siinä vaiheessa, kun Rooman valtakunnassa sunnuntai julistettiin kristittyjen pyhäpäiväksi, sitä ennenhän se oli ollut pakanajumaliin liittyvä auringon päivä. Arameankielisestä alkutekstistä oikeaa ylösnousemuspäivää voi olla vaikea ymmärtää, jos ei tunne juutalaisten juhlia.

Suurin osa raamatunkäännöksistä sanoo Jeesuksen nousseen ylös sapatin (lauantain) päätyttyä viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina). Hieman ennen auringonnousua sunnuntaiaamuna naiset menivät haudalle todeten sen tyhjäksi (Matt. 28:1, Mark. 16:2), näin meille on opetettu. Kreikankielinen alkuteksti kuitenkin sanoo Jeesuksen nousseen ylös ”jälkimmäisenä sapattina, ensimmäisenä sapattina” (ks. torahcalendar.com, sieltä How Jeshua the Messiah Counts the Omer). Ensivaikutelma em. ilmaisusta on se, ettei siinä ole mitään järkeä, kyseessä täytyy siis todennäköisimmin olla käännösvirhe. Jos kuitenkin katsotaan asiaa tarkemmin, huomataan, että Jeesus todella nousi jälkimmäisenä sapattina, ensimmäinen niistä oli pääsiäispäivä/happamattoman leivän juhlan ensimmäinen päivä Nisan-kuun 15. päivänä ja jälkimmäinen pääsiäissapatti eli lauantai Nisan-kuun 17. päivänä, joka siis myös oli Jeesuksen ylösnousemuspäivä. Tätä lauantaita kutsuttiin myös ensimmäiseksi sapatiksi, koska se oli ensimmäinen seitsemästä viikkosapatista (lauantaista) omerin laskussa helluntaihin/shavuotiin. Näin ollen Jeesus nousi ylös jälkimmäisenä sapattina ja ensimmäisenä sapattina, mutta tätä ei pysty ymmärtämään, jos ei tunne juutalaisuutta. Niinpä teksti onkin käännetty siten, että ylösnousemus olisi tapahtunut ”sapatin jälkeen, viikon ensimmäisenä”. Lisäksi käännökseen on jouduttu lisäämään yksi sana, ”päivänä”,  jotta on saatu ilmaisu ”viikon ensimmäisenä päivänä”. Arameankielinen alkuteksti voi vaikuttaa monitulkintaiselta, mutta kreikankielisessä asia ilmaistaan selkeästi. Todennäköisesti siihen aikaan, kun tekstejä käännettiin kreikaksi, asia oli vielä selkeä kirjoittajille.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miika 5:2 kertoo, että Herra jättää Israelin vain siksi ajaksi, kun synnyttäjä synnyttää, sitten israelilaisten luokse palaavat heidän jäljelle jääneet veljensä. Tämän yksi mahdollinen tulkinta on, että Herra jättää Israelin pakanain ajaksi, joka päättyy kun synnyttäjä synnyttää. Tämän jälkeen Herra silmissä alkaisi taas Israelin aika eli viimeinen vuosiviikko, jolloin loputkin diasporassa olevat juutalaiset palaavat Israeliin. Tämä tapahtuisi synnyttäjän synnyttämisen jälkeen, viitaten Ilm. 12 merkkiin taivaalla.

Jes. 66:7 kertoo, että Siion synnyttää jo ennen kuin kivut ovat edes alkaneet, ennen kuin tuska on ehtinyt tulla. Tämä voisi tarkoittaa Ilm. 12 merkkiä ja tempausta ennen ahdistuksen ajan alkua, mutta varmasti muitakin merkityksiä tällä jakeella on. (Jumalan sana onkin ihmeellistä juuri siinä, että samalla lauseella on monta merkitystä ja ne kaikki ovat totta.)

Ilm. 12 merkki näkyi siis taivaalla 23.9.2017 pasuunan soiton juhlan aikaan. Pasuunan soiton juhla viittaa viimeisen vuosiviikon alkamiseen, juutalaisille vielä tarkemmin ottaen viimeisen vuosiviikon viimeisen puoliskon eli ahdistuksen ajan alkamiseen. Useampi ihminen netissä kirjoittaa etsineensä muita päiviä, jolloin tämä merkki näkyisi täydellisenä taivaalla (Jeesuksen syntymän aikaan merkki näkyi, mutta hieman erilaisena), mutta eivät ole lähimmiltä vuosituhansilta löytäneet. Merkki on siis erittäin harvinainen. Näin ollen voisimme todellakin uskoa, että viimeinen vuosiviikko on pian alkamassa.

 

Olemme tottuneet ajattelemaan, että lopun ajat kestävät 7 vuotta. Ilmestyskirjan mukaan näyttäisi kuitenkin siltä, että viimeisen vuosiviikon jälkeen eli juutalaisten ylösoton jälkeen seuraa vielä vihan maljojen aika. Ilm. 15 kertoo vihan maljojen vuodatuksen tulevan vasta kristallimeren rannalla seisovien ylösoton jälkeen. Laulaessaan Mooseksen ja Karitsan laulua nämä ovat mitä todennäköisimmin Jeesukseen uskovia juutalaisia, jotka siis ylösotetaan vuosiviikon lopussa. Sitten alkaa vihan aika. Lopun ajat siis kestävät yhteensä kauemmin kuin 7 vuotta.

Jos viimeinen vuosiviikko alkaa ensi keväänä 2020, se päättyy keväällä 2027 ja vihan aika kestää vajaat puoli vuotta.

Daniel kertoo temppelin häpäisystä vuosiviikon puolivälissä kuluvan 2300 päivää, sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan. Jos vuosiviikon puoliväli olisi syksyllä 2023, pyhäkkö nousisi kunniaan alkuvuodesta 2030. Jeesus tulee todennäköisimmin jo syksyllä 2027, joten todennäköisesti temppeli siis tuhoutuu viimeistään Harmageddonin taistelussa ja täytyy jälleenrakentaa tai ainakin korjata, mihin menee oma aikansa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeesuksen vertauksessa viinitarhaan palkattiin työmiehiä aamuvarhaisella, päivän kolmannella, kuudennella, yhdeksännellä ja yhdennellätoista hetkellä (Matt. 20:1-16). Näillä ajanhetkillä saattaa olla oma merkityksensä ylösottojen/ylösnousemusten suhteen. Aamuvarhaisella nousisivat juutalaiset (Hoos. 6:3), jotka on tavallaan rekrytoitu viinitarhaan ensimmäisinä. Pakanaseurakunnan ylösnousemus voisi tapahtua päivän kolmannella hetkellä, silloin se osuisi kaikkialla maailmassa samaan juutalaiseen vuorokauteen. Pakanaseurakunnan ylösotto taas voisi ajoittua kuudennelle hetkelle eli keskipäivälle, koska Laulujen laulun morsian (Jeesukseen uskovat juutalaiset) kysyy, minne paimen vie lampaansa (pakanakristityt) keskipäivän levolle (Laul. 1:7-8). Yhdeksännellä hetkellä, joka on Jeesuksen kuolinhetki, nousi jo vanhan liiton pyhiä (Matt. 27:46-53). Lopulta yhdennellätoista hetkellä olisi vielä vihan ajan marttyyrien ylösnousemus (syksyn oliivisatoa). Kaikki saavat saman palkan eli ikuisen elämän Jeesuksen yhteydessä. Mutta edelleen täytyy muistaa, ettemme tiedä päivää emmekä hetkeä, emme voi olla varmoja tietystä päivästä tai tietystä hetkestä.

 

Pakanakristittyjen ylösotto ennen ahdistuksen aikaa eli viimeistä vuosiviikkoa  olisi siis ohrankorjuu. Ylösotetut pakanakristityt kuvataan Ilmestyskirjassa pelastettujen joukkona (Ilm. 7:9). Juutalaisten Jeesukseen uskomaan kääntyneiden ylösotto/ylösnousemus shavuotina vuosiviikon lopussa taas olisi vehnänkorjuu ja heidät kuvataan kristallimeren rannalla seisovina (Ilm. 15). Sekä pakanakristittyjen että juutalaisten ylösotot yhdessä ovat viljankorjuu (Ilm. 14:14-16). (Tässä kohtaa suomenkielisessä Raamatussa ei puhuta viljasta vaan sadosta, mutta englanninkielisessä NKJV käännöksessä käytetään verbiä reap, joka tarkoittaa niittämistä tai viljan korjuuta. Myös arameankielisessä alkutekstissä puhutaan niittämisestä.) Tämän jälkeen kuvataan vielä rypälesadon korjuu eli ei-uskovat ihmiset, jotka poljetaan vihan viinikuurnassa (Ilm. 14:17-20). Tämä tapahtuu juutalaisten ylösoton jälkeen vihan maljojen aikana: luku 15 kertoo kristallimeren rannalla seisovasta joukosta, minkä jälkeen vasta vuodatetaan vihan maljat. Viinikuurnan polkemisen jälkeen kuvataan vielä vihan ajan marttyyrien ylösnousemus Ilm. 20:4:ssä, tämä lienee oliivisadon korjuu. Oliiveista saadaan oliiviöljyä, öljy taas viittaa Pyhään Henkeen. Sadonkorjuussa korjataan siis ohra, vehnä, viini ja öljy juutalaisen juhlaperinteen mukaan. Muitakin lajeja ilmeisesti voi olla, vrt. Jes. 28:23-29.

Juutalaisten ylösotto/ylösnousemus päättää viimeisen vuosiviikon eli juutalaisen kansan ja pyhän kaupungin Jerusalemin ajan. Tämän jälkeen siis vuodatetaan vihan maljat ja lopulta alkaa Harmageddonin taistelu, jonka yhteydessä ilmeisesti myös suuri Babylon tuhotaan, mahdollisesti ydinaseilla?

Maanantaina (monday, kuun päivä, vrt. islam) 2.8.2027 on auringonpimennys, joka näkyy täydellisenä Mekan yllä alkaen klo 12.01. Jerusalemin yllä sama pimennys näkyy hieman osittaisena ollen täydellisimmillään klo 13.00, joka siis kesäaika huomioiden on tasan puolen päivän aikaan. Myös Rooman yllä tuo pimennys näkyy hieman epätäydellisenä. Aamos 8:9 kertoo ”tuomion päivästä” (tuomion päiväksi tätä nimitetään uusimman raamatunkäännöksen väliotsikossa), jolloin ”Jumala antaa auringon laskea puolen päivän aikaan ja pimentää maan keskellä kirkasta päivää”. Tuo maanantai olisi siis tällä aikajänteellä mahdollinen ”tuomion päivä”.

Toorakalenterin mukaan tätä päivää seuraavan päivän iltana 3.8. alkaa Elul-kuukausi, joka merkitsee 40 päivän katumuksen ajan alkua, 30 päivän kohdalla on yom teruah/pasuunansoiton juhla/herätyshuudon päivä ja 40 päivän kohdalla yom kippur/suuri sovituspäivä, sapattien sapatti, juutalaisuuden pyhin päivä. Tuona päivänä juutalaisten mukaan suljetaan taivaan portit ja ratkaistaan jokaisen ihmisen kohtalo.

Katumuksen aikana Elul-kuussa soitetaan joka päivä pasuunaa (shofaria), paitsi viimeisenä päivänä. Seuraavan kuukauden, tishrin, ensimmäinen päivä on yom teruah, jolloin shofariin puhalletaan 100 kertaa. Yom teruahina soitetaan myös viimeinen pasuuna, juutalaisten mukaan tapahtuu kuolleiden ylösnousemus (tästä Paavalikin kirjoitti) ja avataan taivaan portit. 10 päivän ajan voi vielä katua, kunnes koittaa yom kippur, jolloin soitetaan suurta pasuunaa, jonka pauhatessa kootaan valitut neljältä ilmalta, ja suljetaan taivaan portit. Jossain tässä välissä tapahtuu Jeesuksen näkyvä paluu.

Auringonpimennys keskellä päivää kaikkien kolmen suuren uskonnon pääkaupunkien yllä voi olla merkki pian tapahtuvasta tuomiosta ja Jeesuksen näkyvästä paluusta. Suuri Babylon, joka kohtaa tuhonsa Ilmestyskirjan loppukahinoissa, olisi todennäköisimmin Rooma/Vatikaani. Pedon valtakunnan kaikkein pyhimmän Mekan yllä auringonpimennys on täydellinen. Myös esim. Egyptin Luxorissa pimennys on täydellinen, vaikkei aivan samaan aikaan, vaan aamupäivän puolella. Luxorin nimi juontuu palatseista, siellä on temppeleitä ja mm. kuninkaiden laakson haudat. Egyptin epäjumalat ja kuninkaat näyttäisivät myös saavan tuomionsa (Hes. 32).

Harmageddonin taisteluiden alettua tai niiden jälkeen Jeesus tulee kaikille näkyvällä tavalla maan päälle voittamaan kaikki sotajoukot (Ilm.19:11-21). Tämän jälkeen on ilmeisesti juutalaisten suuri sovituspäivä yom kippur. Näin ollen voitaisiin ajatella, että Jeesuksen näkyvä paluu tapahtuisi ehkä elokuun alun ja lokakuun lopun välillä, auringonpimennyksen jälkeen ennen suurta sovituspäivää, joka ajoittuu syys-lokakuulle. Tähän väliin jää myös pasuunansoiton juhla/rosh hashanah/yom teruah. Tämä varmasti liittyy myös Jeesuksen näkyvään tuloon, vaikka ennen sitä mielestäni tarkoittaakin juutalaisten viimeisen vuosiviikon tai sen viimeisen puoliskon eli ahdistuksen ajan alkamista.

Jeesus sanoo, ettei Hänen paluunsa päivää ja hetkeä tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä Poika, ainoastaan Isä (Matt. 24:36). Yom teruah merkitsee myös ”kätkettyä päivää”,”sitä päivää ja hetkeä ei kukaan tiedä”.

Sen sijaan pakanaseurakunnan ylösoton hetkestä Jeesus varoittelee, ettemme saisi nukkua, muuten hän tulee niin kuin varas (ja varastaa meiltä uskovat rakkaamme ja mahdollisesti myös pienet lapsemme).

1. Tess. 5:4 kertoo kristityille kuitenkin, ettemme ole pimeydessä niin että se päivä voisi yllättää meidät. Tässä kohtaa Paavali puhuu nimenomaan ylösotosta, joka yllättää nukkuvat kuin synnytyskipu raskaan vaimon. Ylösotto tapahtuu aikana, jolloin sanotaan ”nyt on rauha, ei hätää mitään” (1. Tess. 5:3). Tämä ei voi tarkoittaa Jeesuksen näkyvän paluun aikaa Harmageddonin alkamisen jälkeen, koska silloin ei todellakaan ole rauha ja hätä on suuri. Myöskään mitään suurempia maailmanlaajuisia katastrofeja tai maailmanlaajuisia kristittyjen vainoja ei tapahdu ennen ylösottoa, emmehän silloin eläisi rauhassa.

Matt. 24:9,21 lopun ajan ahdinko tarkoittaakin juutalaisten ahdinkoa viimeisen vuosiviikon puolivälin jälkeen sekä todennäköisesti myös vielä tätä seuraavaa vihan maljojen aikaa. Toki suuressa ahdingossa on myös kristittyjä, viisi vähemmän viisasta neitsyttä, jotka eivät olleet varautuneet yljän tuloon. Näin ollen teoria ylösotosta ennen suurta ahdinkoa (pre-tribulationismi) ja teoria seurakunnasta maan päällä ahdistuksen aikana (post-tribulationismi) eivät millään muotoa sulje toisiaan pois vaan nimenomaan toteutuvat molemmat. (Myös pre-wrath toteutuu, kun juutalaisten ylösotto tapahtuu ahdistuksen ajan jälkeen ennen vihan aikaa.)

Jeesuksen tullessa näkyvällä tavalla tapahtuu vielä kolmas ylösnousemus, vihan ajan marttyyrien ylösnousemus (Ilm. 20:4). Tähän liittyen voisi olla vielä yksi ylösotto: niiden viimeistään vihan aikana uskoon kääntyneiden, jotka ovat vielä säilyneet hengissä maan päällä. Jeesus mainitsee, että päiviä lyhennetään, muuten mikään liha ei pelastuisi (Matt. 24:22). Kaikki eivät siis kuole.

Viimeinen ylösotto voisi siis tapahtua viimeisen pasuunan soidessa rosh hashanah/yom teruahina Jeesuksen näkyvän paluun aikoihin, vaikka tämä ei olekaan sadonkorjuujuhla (1. Kor. 15:52). Vasta tuolloin olisi toteutunut se, että kaikki kristityt, viimeinenkin, ”muuttuvat”. Tähän viimeiseen ylösottoon/ylösnousemukseen ilmeisesti pääsevät osallisiksi ne Jeesukseen uskovat, jotka eivät olleet mukana pakanakristittyjen ylösotossa eivätkä viimeisen vuosiviikon lopun viljankorjuussa, joka saattaa tosin olla tarkoitettu pelkille juutalaisillekin. Nämä viimeiset ihmiset ovat sitten osa syksyn rypäle/hedelmä/oliivisatoa. Tästä sadosta ilmeisesti osa kuolee marttyyreina (oliiveja), osa selviää hengissä ylösottoon (oliiveja) ja suurin osa (rypäleet) poljetaan Jumalan vihan viinikuurnassa, joka on tarkoitettu ei-uskoville ihmisille (Ilm. 14:17-20).

Kolmas ylösotto/ylösnousemus siis ajoittuisi Jeesuksen näkyvän paluun aikaan ennen tuhatvuotisen valtakunnan alkua (Ilm. 20:4-6). Se tapahtuisi viimeisen pasuunan soidessa rosh hashanah/yom teruahina (1. Kor. 15:52). Juutalaisten mukaan ”viimeinen pasuuna” soi yom teruahina ja ”suuri pasuuna” sitten vielä sen jälkeen suurena sovituspäivänä. Jeesuksen mukaan suuren pasuunan pauhatessa kootaan valitut yhteen neljältä ilmalta (Matt. 24:31), ja tämä tapahtuu Hänen näkyvän tulonsa jälkeen (Matt. 24:30), joten tässä on kyseessä mitä todennäköisimmin suuri sovituspäivä/yom kippur. (Mainitaan vielä, että ”valitut” saattaa tarkoittaa valittua kansaa, juutalaisia, sen sijaan ”vanhurskaat” tarkoittaa todennäköisesti Jeesukseen uskovia, jotka Hänen uhrinsa on vanhurskauttanut. Valitut ja vanhurskaat mainitaan erikseen esim. Eenokin kirjassa, joka ei kuulu nykyiseen Raamattuun, mutta kertoo myös lopun ajoista.)

Näyttäisi siltä, että Ilm. 20:5:ssä mainittu ensimmäinen ylösnousemus on siis ainakin kolmiosainen. Toinen ylösnousemus tapahtuu vasta tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen, jolloin ei-uskovat nousevat tuomiolle. Ensimmäiseen ylösnousemukseen liittyy kolme sadonkorjuu/ylösnousemusjuhlaa: 1.)pääsiäisaika/happamattoman leivän juhla/ohran ensihedelmien juhla, 2.)shavuot/helluntai/vehnän ensihedelmien juhla ja 3.)sukkot/lehtimajanjuhla/suuri sadonkorjuujuhla. Nämä ovat juutalaisten kolme suurinta juhlaa, pyhiinvaellusjuhlaa. Muut juhlat eivät ole pyhiinvaellusjuhlia. Pyhiinvaelluskin voi olla vertauskuva ylösnousemuksesta/ylösotosta, jossa ”vaellamme” ylös pyhien luo. Lisäksi juutalaisten mukaan näissä juhlissa Jumala kohtaa kansansa. Kansa taas pyhiinvaeltaa Jerusalemiin kohtaamaan Jumalansa, eli menee Häntä vastaan. Pyhiinvaelluksen yhteydessä on paastonaika ennen varsinaista juhlapäivää. Paasto tarkoittaa meille erityisesti hengellistä valmistautumista.

Teoria kolmannesta ylösotosta/ylösnousemuksesta yom teruahina/pasuunan soiton juhlassa ei tosin sikäli aivan sovi tähän, että se tapahtuisi jo ennen sukkotia/suurta sadonkorjuujuhlaa, mutta toisaalta sadonkorjuukin periaatteessa päättyy ennen suurta sadonkorjuujuhlaa. Lisäksi tiedämme, että viimeisen pasuunan soidessa todella tapahtuu ylösnousemus/ylösotto, koska Paavali selvästi sanoo niin (1. Kor. 15:52). Ylösnousemus/ylösotto tapahtuu siitä huolimatta, että yom teruah/pasuunan soiton juhla ei ole periaatteessa sadonkorjuujuhla. Paavali myös sanoo Herran tulevan alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa (1. Tess. 4:16 vuoden 38 käännös). Käskyhuuto voisi olla tarkoitettu pakanakristityille, ylienkelin (Mikaelin) ääni juutalaisille ja (viimeinen) pasuuna vihan ajan marttyyreille.

 

 

 

 

 

Kaksi todistajaa, jotka voisivat olla profeetat Hanok ja Elia (ylösotetut ennen kuolemaa) saarnaavat 1260 päivää. Toisaalta kirkastusvuorella Jeesuksen kanssa olivat Mooses ja Elia, mutta voisiko tässä olla kyseessä Mooses vanhan liiton profeettana ja Elia uuden liiton profeettana? Mooses johdatti juutalaiset/israelilaiset vanhaan liittoon ja Elia tulee johdattamaan heidät uuteen liittoon. Joka tapauksessa toinen profeetoista on Elia (Mal. 3:23-24). Juutalaiset tiettävästi viettävät pääsiäistä yksi tuoli vapaana odottaen Eliaa.

 

 

Kymmenen neitsyen vertauksessa heille ilmoitetaan yljän tulon hetki hyvin selkeästi. Ilmoituksen jälkeen heillä on vielä jonkin verran aikaa laittaa lamppunsa kuntoon. Näin tulee siis meille lopun ajan ihmisillekin käymään.

Jos seurakunnan ylösotto tapahtuisi vuonna 2020, kaikki lopun ajan tapahtumat voisivat olla täyttyneet viimeistään vuoden 2028 alkupuolella, jolloin tämä aikajänne sopisi viikunapuun merkkiin (Matt. 24:32-34, Mark. 13:28-30). Tämä merkki kuvaa Israelin valtion uudelleen perustamista. Matt. 21:19 kertoo Jeesuksen kiroavan viikunapuun, koska ei löydä siitä hedelmää. Viikunapuu on Israelin valtio ja hedelmät usko Jeesukseen messiaana. Jeesus kirosi Israelin, koska ei löytänyt uskoa ja niin puu kuivettui hetkessä. Konkreettisesti tämä tapahtui v. 70 jkr. Jerusalemin tuhossa ja sen jälkeen tapahtuneessa israelilaisten maastakarkoituksessa, jolloin juutalaisvaltio lakkasi olemasta. Tätä diasporaa juutalaiset elivät muiden kansojen keskuudessa aina vuoteen 1948, jolloin nykyinen Israelin valtio perustettiin ja juutalaisia alkoi palata sinne. Tuolloin siis viikunapuu alkoi taas vihertää. Hedelmien pääsato sen sijaan korjataan vasta myöhemmin eli usko Jeesukseen Messiaana syntyy myöhemmin.

Israelin valtion synnystä v. 1948 vuoteen 2028 olisi Psalmeissa mainittu ihmisen maksimi-ikä 80 vuotta (Psalmi 90:10). Tämän ajan sisällä kaiken pitäisi tapahtua, jotta voitaisiin vielä ajatella, että ”tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat”. Eli viikunapuun lehteen puhkeamisen nähnyt sukupolvi, Israelin valtion uudelleen perustamisen nähnyt sukupolvi, ei katoa, ennen kuin kaikki lopun ajan tapahtumat ovat tapahtuneet.

 

Jeesuksen näkyvän paluun yhteydessä/jälkeen juutalaisten juhlista täyttyisi sitten suuri sovituspäivä, yom kippur. Tätä tarvitaan ilmeisesti sen takia, että täyttyisi lupaus kaiken Israelin pelastumisesta, kun ”Jumala ottaa pois heidän syntinsä” (Room. 11:26-27). Juutalaisuus/israelilaisuus ei kuitenkaan automaattisesti takaa iankaikkista pelastusta, esim. Eenokin kirja kertoo osan Israelin lampaista joutuvan kadotukseen, mutta tämä nähtävästi tapahtuu vasta tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen.

Pian suuren sovituspäivän jälkeen alkaa lehtimajanjuhla, sukkot, joka ilmeisesti kuvaa tuhatvuotista valtakuntaa. Tämän ajaksi Saatana kahlitaan vankeuteen. Tuhannen vuoden kuluttua hänet päästetään vielä hetkeksi villitsemään ihmisiä ja hän kokoaa heidät taisteluun pyhiä vastaan, mutta joutuu heitetyksi tuliseen järveen. Sitten on vielä viimeinen ylösnousemus, jossa kaikki ne, jotka eivät ole aiempiin ylösnousemuksiin osallistuneet, nousevat tuomiolle. Kaikki, joita ei ole elämän kirjaan kirjoitettu, heitetään tuliseen järveen. Sen jälkeen luodaan uusi taivas ja maa, entiset katoavat. Alkaa ikuinen Jumalan valtakunta (Ilm. 20:1 – 21:1).